۲۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۸
کد خبر: ۷۴۴۹۹
اداره سایبری ملی رژیم صهیونیستی در گزارشی معترف شد این رژیم از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر تا پایان سال ۲۰۲۳، بیش از ۳ هزار حمله سایبری را تجربه کرده که ۸۰۰ مورد آن، پتانسیل قابل توجهی در وارد کردن آسیب داشته است.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری ایسنا، در این گزارش آمده است: وقوع ۳۳۸۰ حمله سایبری از هفتم اکتبر تا پایان سال ۲۰۲۳، افزایش دو و نیم برابری حملات سایبری نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. جنگ در غزه، افزایش حملات سایبری را به همراه داشته که به تدریج شدت گرفته اند و از تمرکز به سرقت اطلاعات، به حملات مختل کننده و آسیب رسان، تغییر یافته‌اند.

در آغاز جنگ، این حملات ساده و غیرپیشرفته بوده و هدف آنها، ایجاد بی‌نظمی عمومی بود، اما به تدریج، متمرکزتر شده و به شکل موثرتری، فعالیت سازمان‌های رژیم غاصب را مختل کرده اند. این حملات، نهاد‌های حیاتی را هدف گرفته اند و با هدف قرار دادن شرکت‌های مهم در زنجیره تامین بسیاری از سازمان‌ها، به دنبال اثرگذاری عمیق‌تری بوده اند.

رشد ۴۳ درصدی حملات سایبری به نهاد‌های اسرائیلی

طبق گزارش اداره سایبری ملی رژیم صهیونیستی، ترند‌های جدیدی در این مدت، شکل گرفته اند. این نهاد، در طول سال ۲۰۲۳، تعداد ۱۳ هزار و ۴۰ گزارش از شهروندان و سازمان‌ها درباره حملات سایبری دریافت کرد که رشد ۴۳ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۲ داشت.

با این حال، ۶۸ درصد از این گزارش‌ها در طول جنگ غزه دریافت شد. از میان این گزارش‌ها، ۴۱ درصد حملات در شبکه‌های اجتماعی انجام شد، ۲۵ درصد تلاش‌های فیشینگ بود، ۱۳ درصد از طریق سیستم‌های رایانه‌ای و ۹ درصد با استفاده از آسیب پذیری‌های سیستم رایانه روی داد. همچنین سه درصد بدافزار، دو درصد وقفه در ادامه فعالیت و دو درصد اختلالات ارتباطاتی و چهار درصد، موارد دیگر بود.

اتحاد گروه‌های هکری علیه رژیم صهیونیستی

حملات سایبری حامیان فلسطین علیه وب‌سایت‌های اسرائیلی که هشدار حمله موشکی منتشر می‌کنند، در همان ساعات اولیه آغاز عملیات طوفان الاقصی، افزایش یافت. بعضی از وب‌سایت‌های اسرائیلی هک شده و صفحه آن‌ها تغییر کرد. گروه آنون گاست، اپلیکیشن اسرائیلی هشدار موشک را هک کرد و یک هشدار جعلی «بمب هسته‌ای در راه است» را منتشر کرد و باعث وحشت گسترده در سرزمین‌های اشغالی شد که هدف اصابت هزاران موشک قرار گرفته بود.

سایر گروه‌های هکری تحت عنوان «خیزش رهبران» که هدف آن، بسیج سربازان سایبری مسلمان در انجام حملات سایبری هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی بوده است، دست به حمله زدند.

افزایش شدید حملات سایبری برای رژیم صهیونیستی تهدیدکننده شد

گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد دولت رژیم صهیونیستی، به هدف اصلی گروه‌های هک متعدد نظیر آنونیموس سودان، کیل‌نِت و بلک موراکان سایبر تبدیل شده است. این گروه‌ها، رسما علیه رژیم صهیونیستی، اعلان جنگ داده و تهدید قابل توجهی را برای زیرساخت و حاکمیت دیجیتالی این رژیم به وجود آورده‌اند. هکر‌های روسی گروه کیل‌نِت، زیرساخت دولت، بانک‌ها و شرکت‌های اسرائیلی را هدف قرار دادند. در موج اخیر حملات سایبری، موسساتی مانند دانشگاه‌ها هم هدف قرار گرفته اند.

در کنار این جنگ سایبری تمام عیار، گروه‌های سایبری طرفدار حماس هم به حملات انکار سرویس (داس) دست زدند و وب‌سایت‌های خصوصی و دولتی رژیم صهیونیستی را هدف گرفتند. تشدید این نبرد سایبری، منعکس کننده شدت تنش‌های ژئوپلیتیکی در این منطقه بوده و حملات سایبری به سلاح منتخب عوامل دولتی و غیردولتی تبدیل شده است.

حامیان رژیم صهیونیستی بی‌نصیب نماندند

در بحبوحه جنگ میان رژیم صهیونیستی و مبارزان فلسطینی و تشدید جنگ سایبری، حامیان رژیم غاصب هم با افزایش حملات سایبری روبرو شدند و حملات داس، متداول‌ترین شکل این حملات را تشکیل دادند. هکر‌های آنون گاست، فور اکسپلوتیشن و گاست تیم، حملات مکرر و متعددی علیه وب‌سایت‌های سنگاپوری به راه انداختند و پایگاه داده وب‌سایت بنای ملی و معبد سنگاپور را هم افشا کردند.

هکر‌های آیروکس تیم هم وب‌سایت‌های ژاپنی متعدد را با پیام‌هایی با این مضمون که پیروزی از آن ماست و ما همواره در کنار برادران فلسطینی ایستاده‌ایم و با هشتگ‌های «فلسطین را نجات دهند» و از «فلسطین حمایت کنید»، هک کردند. هکر‌های میستریوس تیم بنگلادش هم وب‌سایت‌های ایتالیایی متعدد را هدف حمله قرار دادند، زیرا ایتالیا در این جنگ، جانب رژیم صهیونیستی را گرفته بود.

گروه «استارز ایکس تیم»، به ویژه، فرانسه و آمریکا را در کنار رژیم صهیونیستی به عنوان اهداف اصلی برای یک سری حملات سایبری اعلام کرد. پیام آن‌ها با دعوت به صلح و عدالت، همراه شد و در عین حال کشور‌های حامی رژیم صهیونیستی را به دلیل نقض حقوق بشر علیه مردم فلسطین، محکوم کردند. این همگرایی تنش‌های ژئوپلیتیکی و جنگ دیجیتال، ماهیت درهم تنیده درگیری‌های فیزیکی و سایبری را برجسته کرد.

کشور‌هایی نظیر هند، آمریکا، فرانسه، انگلیس و استرالیا که جانب رژیم صهیونیستی را گرفته بودند، با حملات سایبری هکر‌های حامی فلسطین، در وضعیت دشواری قرار گرفتند.

جنگ غزه و حملات سایبری بی‌پایان

گروه‌های هکر قدرتمند متعددی از جمله «ارواح فلسطین» (گاست آف فلسطین) که حملات گسترده‌ای را به وب‌سایت‌های اصلی اسرائیل از جمله گنبد آهنین و سایت‌های دولتی انجام دادند، به این جنگ پیوستند. همزمان، هکر‌های روسی از طریق گروه «کیل میلک» طرفدار روسیه با لژیونی متشکل از ۱۰ هزار عضو، وارد میدان شدند.

با گسترش میدان‌های نبرد سنتی به حوزه دیجیتال، گروه‌های هکری از پلتفرم‌های شبکه اجتماعی مانند ایکس (توییتر سابق) و تلگرام استفاده کرده اند تا نفوذ‌های سایبری موفقیت‌آمیز خود را افشا کرده و به پایبندی به اهدافشان، تاکید کنند.

بر اساس گزارش سایبر اکسپرس، در واکنش به این جنگ ادامه‌دار، تلاش‌های دیپلماتیکی از سوی کشور‌هایی شامل آمریکا، قطر و مصر برای دستیابی به آتش بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در جریان است. در این بین، ایرلند و اسپانیا از کمیسیون اروپا خواسته اند پایبندی رژیم صهیونیستی به حقوق بشر در غزه را ارزیابی کند که منعکس کننده پیامد‌های بین‌المللی فاجعه‌ای است که توسط رژیم صهیونیستی در غزه شکل گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر